Vettig hårvård!

Var hälsade, kära medmänniskor. Jag ville bara göra ett litet inlägg angående hårvård. Jag har förstått att ca 99% av Sveriges befolkning skiter i vad de häller i håret, så länge det blir "rent" när de duschar. Hahah, ja vad knasigt. Sluta upp med det. Förstör inte vackert hår på grund av okunskap!! Efter många googlingar på hårvård, videos med beauty gurus och samtal med frisörer har jag lärt mig några grundläggande saker för vackert (och hälsosamt) hår, så här kommer en lista:
 
1. Drick vatten
Alltså, var ingen tönt som dricker ett glas om dagen och ba "äh kaffe är bra för mig!!". Herregud. Kaffekulturen alltså, can't even relate. Man bör dricka 1-2 liter vatten om dagen för att kroppen ska må bra. Det gör mycket för att återfukta din hårbotten och din hy, samt är en jävligt viktig del för bra hälsa i allmänhet. DRICK VATTEN!
Och förresten, för varje kopp kaffe kostar det 3 glas vatten. Ja, kaffe är otroligt uttorkande. Te också för den delen. Gissa varför du blir så förbannat pissnödig?
 
2. Sov ordentligt
Jag vet, trött replik, men det är på riktigt. Är du uttorkad och on top of that sover dåligt, så är risken stor för att du ska se ut som du mår. Och vem blir glad av att höra "du ser trött ut :)"... Man får huvudvärk, kan se lite svullen ut och må rätt skit. Men dålig sömn är nog inget nytt för någon i det här avlånga, kalla landet. 8 timmar sömn ska tydligen vara legit, det är väl mest om man sover i snitt 4-5h per natt som man borde överväga att dricka en massa hostmedicin för att somna fort eller gå på hypnos. Typ.
 
3. Kamma nytvättat hår
Om du är som jag och bara inte kan låta håret vara när det är blött och hårbenan ligger helt åt helvete, var snäll då. Använd en kam om du så tvunget ska röra håret, och den ska vara så bredtandad det går. Kamma försiktigt från topparna och jobba dig upp till rötterna. Inte tvärtom!!
 
4. Byt örngott måttligt ofta
Ditt örngott är äckligt och du vet det, din lille lortgris. Att byta sänglakan hyfsat ofta, typ varje eller varannan vecka är bra. Detta för att ditt hår utsöndrar massa oljor, och dessa oljor fastnar på din huvudkudde som du så gärna gosar in dig i när du är riktigt trött. Håret är alltså mer benäget att bli flottigt om du sover på ett gammalt örngott!
 
5. Använd värmeskydd
Detta gäller er styling-fantaster och de som har råd att åka på solsemester mer än en gång om året. Vill du bevara ditt hår lika fräscht och mjukt som innan du drar en 2-veckors i Thailand måste du skydda håret från solens djävulska strålar. Du har hört allt om att UV-strålar är som gift för din kropp, speciellt om du är en nordisk viking från Sverige som är van vid grådassigt väder och 5 soldagar om året. Det finns särskilda balsamspray och leave-in-krämer som skyddar mot UV-strålar och dessa kan du köpa på KICKS och alla andra standard skönhetsbutiker. Ultraviktigt att använda värmeskyddande spray/lotion när du plattar eller lockar ditt hår!!
 
6. Klipp håret ofta....
Ca alla mina vänner är allergiska mot den här kommentaren. Det är många människor som skyr frisörer som pesten, och detta nästan enbart pga att de inte vill klippa sina fula, slitna toppar. Men så här är det, vill du ha friskt hår som växer nedåt och inte uppåt, så måste du klippa topparna åtminstone en gång var tredje månad. Annars klyvs topparna och går av typ i mitten av hårstrået, så det här med att inte vilja klippa topparna är bara idioti. Det räcker med några milimeter för att ditt hår ska tacka dig!
 
7. Hårvitaminer?
Det är väldigt skilda åsikter inom det här ämnet. Somliga propagerar skiten ur hårpiller för att de påstår att de gör under för håret, medan andra säger att det är ett jävla hittepå som är till för att tjäna pengar på utseendefixerade (=lättövertygade) människor. Alltså, syftet med alla vitamintabletter som är till för hår & hud är att bibehålla den normala pigmenteringen och att det ska bli starkare. Keep in mind att det här gäller det nya håret som växer ut, för det gamla är dött och kan inte återskapas. Det finns verkligen inget som talar för att hårpiller är avgörande för ett hälsosamt hår, det är ändå bara B-vitaminerna vi är ute efter som finns i dem. Att äta en välbalanserad kost är a och o för normal hud och hår, så äter du dina grönsaker och fisk och taggar ner på skräpmaten så är bara det en enorm hårboost. (OBS! Hårpiller är ingen ersättning för måltider. De är bara ett litet tillägg i din matvardag)
 
8. Byt schampo varje halvår
Ditt hår blir resistent mot ämnena i det schampo och balsam du använder regelbundet efter ett tag, precis som när man käkar för många Ipren-tabletter under förkylningstiderna. Om du köper samma flaskor efter ett halvår, låt de stå i badrumsskåpet ett tag och kör på en annan serie i några månader för att avvänja ditt hår. 
 
9. Stress 
Stress är den värsta boven för ditt välmående, på alla sätt. Och du kan få håravfall om du är långt nere i misären. Hitta olika sätt att koppla av på och kom ihåg - världen går inte under om du missar/skiter i en sak. Det är viktigare att du mår bra i dig själv än att du klarar den där jävla tentan i mikrobiologi, ger din chef en rapport innan deadline eller bestämmer dig för vilken säsong av Gossip Girl du ska se härnäst. 
 
10. Skalpmassage
Det här är en skön grej du verkligen borde göra oftare! Det finns lite olika metoder för skalpmassage, det finns den där du bara sitter i soffan och piller lite skönt i hårbotten i sisådär 5 minuter, sen finns det "the inversion method" där du antingen står med huvudet böjt fram eller ligger på sängen med huvudet hängande utanför kanten med ansiktet uppåt, och så ska du bara massera skalpen lite skönt i 4-7 minuter, beroende på behov och hur länge du pallar hålla armarna uppe. Vissa påstår att deras hår växer mycket fortare med den här metoden, dvs upp till 3-4 cm på en vecka, men sånt ska man ta med en nypa salt. Det varierar från person till person, och jag har inte funnit bevis på att det är just skalpmassagen som får håret att växa eller om det bara är en biologisk trisslott. Men det är garanterat skönt att massera sitt huvud då och då!
 
 
 
På bilden nedan ser ni min nuvarande hårvårdserie som jag använder när jag duschar. Den rekommenderar jag starkt till de med misskött hår, eller som har varit med om samma öde som jag med multipla hårfärgningar. Jag är ingen vetenskapsman och kan inte riktigt säga att dessa produkter gör ditt och datt, men jag märker en riktigt stor skillnad på mitt hår nu jämfört med i somras. Jag älskar den här serien, mitt hår ser ut att vara helt orört efter en hårtvätt och lite borstning! CC-krämen till höger använder jag i handdukstorkat hår i längderna, den gör borstningen otroligt mycket smidigare. Men... Flaskorna är sinnessjukt dyra. Jag väljer att lägga ner mina pengar på sånt här för att jag är ute på krogen oerhört sällan, jag går inte och fikar eller ser konserter/bios så ofta, så det är typ mat och hårvård jag betalar lite extra för. Kan man så ska man. Plus att om man är smart så räcker flaskorna i 3 månader, till och med mer om man är riktigt duktig. Alla dessa produkter går för 359:- per styck, och finns på några få frisörbutiker, men är överallt på internet. Lyko.se har dom, bland annat. Det kan kosta lika mycket som de billigare schampoflaskorna på ICA om man har för vana att använda upp sina produkter snabbt och köper ofta... 
 
Tips på billigare varianter (som också är veganska) är Maria Nilas produkter, de är förbannat bra! Har använt Structure Repair-serien några få gånger, men jag kan lätt använda dom igen! De är färgbevarande också, så de är snälla mot färgat hår. Du kan beställa 350-mililiters flaskorna som ett duo-kit för bara 299:-. Det är ett riktigt bra pris för 2-i-1, speciellt när det är så bra produkter! 
 


Ha det gutt mina vänner! :)
Allmänt, hår | |
Upp