Vägen till självförintelse del 2

Hej igen! Jag lägger upp de här inläggen på rullande band nu, bara för att avsluta det första ämnet på samma dag - hårblekning. Har du läst mitt tidigare inlägg så har du läst om hur fint, oskadat jungfruhår kan gå käpprätt åt helvete om man gör allt helt fel, som jag gjorde. Så, vi fortsätter där vi slutade:
 
4. Här började det fucka ur. Eller, jag fuckade ur. Jag blev besatt av tanken att platinablont hår var det finaste hår man kunde ha, och att jag skulle ha det till varje pris. Oavsett vad det krävdes. Och jag skyller fan på att mitt ex fick mig att kolla på Game Of Thrones, där Daenerys var snygg som satan i sitt långa, kritvita hår. Och jag tänkte att "jo men mörka ögon och ögonbryn är assnyggt ju. Och indie som fan." Så då var det kört. Jag sket totalt i att konsultera med en frisör eller folk på internet om det här med att bleka håret själv eller inte. Här är en bild efter 2 sorgliga försök till hemmablekningar:
 
(Våren 2015. Jag klippte håret kort augusti 2014.)
 
 
5. Skadat-hår-garanti. Jag upptäckte silverschampo och Revlons färgbomb för platinahår, och trodde jag äntligen funnit den heliga Graal för fult hår. Så, exalterad som jag var, så hade jag i silverschampo 2-3 ggr/vecka för att jag inte ville ha ett enda gult hårstrå på huvudet. Sen lutade jag lite åt pastell-lavender hår, så ju silvrigare och mer lila håret blev, desto mindre brydde jag mig liksom. Här var mitt hår förmodligen i sitt värsta stadie någonsin. Ni ser nog hur spröda mina hårlängder är här hahahh, det kändes som söndertuggat tuggummi när jag duschade. Fy fan vad hemskt..
 
(April-Juni 2015)
 
 
6. Mamma sa åt mig att boka tid hos frissan tvärs över gatan. Där hennes favoritfrisör ändå jobbade. Men bokade jag tid? Nej. Såklart. Så mamma tog saken i egna händer och sa uttryckligen att mitt hår är "coolt" för min personlighet, och förmodligen "passar inom artisteri", men det ser ju ändå "otroligt risigt ut". Kommer inte ihåg exakt vad hon sa, men hennes ansikt uttryckte mer ord och känslor än en tavla från expressionismen. 
Det här var precis innan min brorsas student och innan jag åkte för att jobba i Nottingham (hemsk vistelse, kort var den också.) I alla fall, jag tackar min frisör otroligt mycket för att fick mitt hår att se mer naturligt och arbetsintervju-vänligt. Inte för att jag sökte jobb, men ja. Var jättenöjd med detta hela sommaren faktiskt!
 
 
 
7. Sen blev det värre. Håret blektes av den gudsförjätna solen, och jag blev totalt besatt av hår. Alltså, inte så mycket för färgning, men hårhälsa osv. Balsammetoden var något jag följde slaviskt i över en månad. Kan skriva lite om balsammetoden i ett annat inlägg i framtiden, för att förklara hur det funkar på riktigt skadat hår.
I alla fall, här använde jag locktång nästan varje dag, och använde inte heller skyddsspray. Håret var förstört. På riktigt förstört nu också. Helvete.
 
Hahahahah jävla washed up man ser ut här. (juli 2015)
 
 
8. En helt sjuk uppenbarelse. Jag hade provat balsammetoden i en månad vid det här laget, och mot all förväntan så hade mitt hår blivit mjukare, mer lättkammat och över lag lättare att hantera! Men det krävdes att jag minskade antal hårtvätt per vecka, från varannan dag till 1-2 ggr/vecka. Det var hemskt, för jag klarar verkligen inte av flottigt hår, men ju flottigare desto bättre mådde mitt hår märkte jag. Hade fortfarande hår som gick av och det var fortfarande jävligt trassligt när jag gick ur duschen, men bara om jag försökte borsta det medan det var fuktigt. (OBS! kamma fuktigt hår, borsta aldrig. Använd en bredtandad kam.)
I alla fall, håret började gå mot ljusare tider. Bokstavligt talat också. Jävla solblekning.
 
(Augusti 2015)
 
 
9. Jag blev innerligt trött på blont, fult, sprött hår. Plus att jag tyckte verkligen inte att mitt hår matchade min ögonfärg. Blont passar typ bara folk med vackert bruna ögon eller härligt blåa. Inte brungröna. Fy fan. Så, min mamma bokade en ny tid hos frissan hehe, och jag var helt bestämd på att färga håret tillbaka till min naturliga hårfärg. Det var det eller att klippa en pixie-cut. Håret blev något ljusare och hade guldiga, lite gröna aningar i sig pga att jag sa "INGA RÖDA TONER TACK". Rookie mistake. Tur i alla fall att jag gjorde detta precis innan skolan började. Annars hade jag ju varit ännu fulare i huvve :)
 
 
 
10. Final destination! Äntligen är vi här. Det har varit en sjujävla ego-tripp, med bara massa bilder på mig i ångestfyllda foton, men det finns ju en tanke bakom allt. Jag vill ju hjälpa de som är lika vilsna som jag uppenbarligen var. Eller det kanske bara är folk som känner mig som läser det här och som kollar mina fula bilder for the lolz. Det går också bra! Alla behöver en hobby. Jag behöver verkligen en hobby utöver mitt hår. 
I alla fall, nu är mitt hår mörkbrunt igen, och jag är faktiskt väldigt nöjd med det. Jag har införskaffat riktigt bra hårprodukter, undviker värmeverktyg så gott jag kan, och tvättar endast håret 2 ggr/vecka. Jag har tagit B-vitamintabletter sedan juli tror jag, och jag har faktiskt ingen aning om hur bra de faktiskt fungerar.. Men, vad det än är som har gjort grovjobbet så är mitt hår SÅ mycket bättre idag. Det kanske bara är en hinna som ligger runt mina trasiga hårstrån just nu tack vare Alterna-serien jag använder, men det är ta mej fan bättre än inget. Tror ju inte på att man kan "bygga upp" hår igen riktigt, men det jag äter/använder är för att mitt nya hår som växer ut ska bli så jävla superhuman det kan bli!!
 
Bra, tydlig bild osv. Hittade ingen annan selfie i den här färgen?! Hahah wtf man (December 2015)
 
 
Och nu, läxa till mitt dåtida (och framtida) jag och alla ni som andra som har gjort fel:
 
· Att bleka håret är INTE en dans på rosor. Det bryter ner håret totalt, dina hårstrån förlorar spänst och styrka och naturligt fall. Dvs, hade du självfall innan, så kommer du inte ha det längre. 
 
· Balsammetoden är att rekommendera om du är desperat och inte vill gå runt med svintohår på huvve. Jag ska skriva ett inlägg om metoden, oavsett om du har hunnit hitta någon sida för det än eller inte. 
 
· Överväger du att bleka håret, gör det helst på salong. Där kan frisören avgöra exakt hur mycket ditt hår klarar av, och framförallt vad som passar dig. Så vitt jag vet, använder de nu Olaplex när de behandlar hår med blekningar. Olaplex är en slags produkt som skyddar håret för större skadar och bevarar mjukhet, osv.
 
· Jag tänker vara den som är den och säga att salongsprodukter är det enda rätta. Du behöver inte lägga ner pengar som samma som jag, men alla schampon+balsam i de högre prisklasserna är definitivt det bättre alternativet. Undvik schampon som innehåller sulfater, isopropanol (alkohol), formaldehyd och propylenglykol. De flesta ämnen som slutar på -xane och -cone har jag för mig är dina fiender också. I alla fall om det förekommer för många såna ämnen på baksidan av flaskan! Ju fler naturliga oljor, desto bättre.
 
· Jag själv kör på Alternas Caviar-serie. Den är ren och skär lyx för ditt hårbotten, men inte din plånboks bästa vän. Fråga runt i salongsbutiker (eller KICKS, om de skulle ha något bra) efter schampon som är fria från alla skitämnen utan att behöva kosta en förmögenhet.
 
· Blek håret så sällan du kan. Jag vet hur det är att köra fast i hårdepp-träsket, men man måste vara rationell också. Att göra en fuling och bleka håret mer än en gång per vecka, särskilt dagen efter den första blonderingen kan vara det största förräderiet du kan göra mot ditt eget hår. Försök hitta alternativ för ditt guldassiga hår, typ ett silverschampo eller en hårtoning med kalla toner. Tja, om det ens fäster sig i ditt skadade hår.
 
 
Jag hoppas inte jag har missat något viktigt nu angående blondering, men har ni någon fråga utöver detta eller vill fylla i någon lucka så skrivskrivskriv! Jag tar tacksamt emot respons, oavsett. We gotta help each otha out, man!
 
Ha det fantasiskt amigos, och gott nytt år! :)
 
 
 
Allmänt, hår | |
Upp