Det började med en hårblekning... Del 1

Hejsan! Det första skönhetsrelaterade inlägget jag ville göra visste jag med en gång hur jag ville göra det. Jag vill visa er min lilla resa från oskyldigt tonad brunett till friterad blondin. Och det är en lååång väg däremellan... Så nu ska jag med bilder ta er steg för steg genom min trassliga väg mot undergång! Se detta som nyttig kunskap.
 
Varnar känsliga tittare och frisörer för fruktansvärda försök till hemmablondering :)
 
 
1. Det började med hårtoning egentligen. Jag har haft brunt hår sedan jag var liten, och det var inte förrän i nian som jag ville göra något "radical" med mig själv, så mamma drog mig till hennes favoritfrisör och vi tonade mitt mellabruna hår mörkbrunt. Det var DÄR allt triggades igång. I gymnasiet tonade jag det mörkt igen, för jag lessnade så hårt på mitt hår (som egentligen var sjukt snygg, seriöst). Långt var det också! Nu i efterhand vet jag verkligen inte vad jag tänkte med.
 
(Tidigt 2010)
 
 
2. Våren 2014. Hittade ingen äldre bild med mitt mörka hår, men så här såg det ut större delen av tiden under gymnasiet. Fortfarande långt, fortfarande friskt. Inga konstigheter. Fast ja, det här var verkligen PRECIS innan jag tyckte att rött hår verkade snyggt...
 
 
(Maj 2014)
 
3. Ja, här ser ni hur djävulskt gärna jag ville ha rött. Detta var min hårfärg mellan sommaren-vintern 2014. Sen gick jag tillbaka till mörkbrunt igen. Och ja just det, efter någon trött månad av det blev det rött igen :) Wow, vadå beslutsångest deluxe
 
(Februari 2015?)
 
 
Det här var del 1 av mitt största hårmisstag någonsin. Som ni ser var det ändå någorlunda friskt till det yttre, men redan här hade jag spenderat onödigt mycket pengar och röd hårfärg på något som ändå bara var en kort period i mitt stackars hårs liv. Så, vad är läxan här? Jag kommer till det nu:
 
· Var jävligt, alltså JÄVLIGT noga med att färga håret. Om du är bombsäker på att du vill ha illrött hår, eller lägga i en massa röda pigment över huvud taget ska du tänka på flera saker. Och tänk noga. Du vill inte ångra något som kräver otroligt mycket tid och pengar och förlust av hår.
 
· Röda pigment är de starkaste färgpigmenten du kan färga ditt hår med, om man inte räknar med svart. De är ett pain in the ass att få ur, nästintill omöjliga. Att "avfärga" rött hår innebär antingen väldigt mycket hemmablekning eller en svindyr tid hos en frisör (som kanske inte ens kan rädda ditt hår om du har otur).
 
· Jag räknade ut att jag la ner ca 1200 kr på hårblekning för hemma bruk + blonda hårfärgningar. Det var otroligt onödigt, då jag insåg att det hade räckt med 2 blekningar och ett billigt silverschampo för att uppnå platinablont/askblont hår. Gör dig själv en tjänst och spara pengar, då sparar du även på ditt hårs livslängd.
 
· Hår är dött. Det är döda hårceller, och once you fuck it up, it stays fucked up. Självklart går det att hjälpa håret att växa normalt och försöka bibehålla sin styrka med diverse produkter och vitamintabletter, men det finns ingen mirakelkur för att rädda skadat hår. Speciellt inte om det är färgbehandlat och kemiskt skadat hår.
 
Fler råd och tips kommer i del 2. Hoppas det här är en liten hjälp på vägen för den nyfikne eller en liten tröst för dig som sitter i skiten nu - du är INTE ensam! Googla på blekt skadat hår så kan du hitta flera forum med bittra människor som ångrar sina livsval lika mycket som du gör just nu, Carrot top.
 
Ha det gutt!
 
Allmänt, hår | |
Upp