Bleka håret med kamomillte?

God afton fränder!
 
Vet ni vad jag har funderat på 24/7 de senaste dagarna? Hår. SURPRISE, Cilla. Haha. Jag vet.
 
Nej, men allvarligt. Jag har gått runt i cirklar känns det som och funderat på om jag ska ljusa upp mitt hår lite. Jag insåg inte förrän typ i förrgår hur blek, trött och sliten mitt mörka hår får mig att se ut. I och för sig är jag rätt blek, trött och sliten. Men jag vill ju liksom inte att mitt hår ska avslöja mig. Så, jag ska in till stan imorgon och hitta en legit frisör (kanske hittar någon bra som jag kan tipsa er kalmariter om!) som kan funka upp mitt hår.
 
"Omg Cilla k bry snälla skriv något intressant"
 
Det ska jag!! Jag googlade nämligen efter huskurer, och om det fanns något sätt att bleka håret hemma utan att köpa en blonderingsprodukt som innehåller falska förhoppningar och 3 månaders garanterad hår-ångest.
Och, well, jag hittade det - kamomill/citron-metoden. Fast, det fanns flera varianter på den. Så jag gick efter den simplaste.
 
(denna blonderingsmetod funkar bäst under vår/sommar då Sverige faktiskt har sol)
 
 
Så här fungerar denna "jag-kan-knappt-tro-mina-ögon-ofta-kamomillte-kan-bleka-hår"-behandling:
 
STEG 1. Leta i skafferiet bland dina lager av hipster-téer och konstiga kryddor och se om du kan hitta kamomillte och honung. Se till så att du har en citron i närheten också.
 
STEG 2. Ta fram en plastbunke, och koka upp 5dl vatten som du sen häller i. Släng i 2 kamomilltepåsar och en matsked honung. Pressa ur saften ur en citronhalva.
 
STEG 3. Låt bunken stå och svalna några minuter tills vattnet känns pissljummet. 
 
STEG 4. Nu kan du välja mellan 2 alternativ:
Alternativ 1 - fukta håret innan, och häll i teblandningen i en tom spray-flaska. Spraya sedan hela håret som en galning, tills flaskan mer eller mindre är slut.
Alternativ 2 - du ställer dig framför bunken och hoppas att ingen står och glor medan du trycker ner huvudet i vattnet. Se till att  allt hår du vill bleka verkligen ligger i vattnet. Massera håret lite, och låt det ligga ett par minuter.
 
STEG 5. Linda in håret i en handduk eller något annat som håller det varmt. Befinner du dig på ett soligt område kan du skippa handduken och gå ut i solen och chilla någonstans mellan 20-60 minuter, beroende på behov. Solen påskyndar nämligen processen väldigt mycket. Om det inte är soligt hos dig, ska du bara hålla huvudet så varmt som möjligt och låta behandlingen sitta i 1-2 timmar. 
 
STEG 6. Skölj ur och tvätta håret som vanligt. Du måste vara noga med att återfukta håret efter denna behandling, då citronsaften torkar ut håret väldigt mycket. Så snåla inte med balsamet. 
Upprepa denna behandling 2 ggr i veckan tills du tycker att ditt hår har uppnått sin ultimata färg.
 
OBS! Den här metoden skiljer sig från alla andra genom att vara väldigt mild, så det tar verkligen tid att se skillnad om du
 
A. Inte är blond
B. Gör det här under den mörka årstiden
 
Jag provade nämligen detta, och kan inte påstå att jag ser någon större skillnad. Möjligtvis har jag lyckats ljusa upp små partier av mitt nya hår som håller på att växa ut, men det mörka är fortfarande mörkt.
 
Vill du verkligen blondera dig och är snål och benägen att göra impulsiva livsbeslut - SKÄRP DIG! Gå till en riktig frisör och gör det, risken är annars att du bränner ofantligt mycket pengar på något som en professionell hade gjort mycket snyggare, och mycket snabbare. Plus att salonger numera använder Olaplex under sina behandlingar av blekning och färgning.
 
Vill du hellre prova kamomill-metoden i schampo-form så finns det här. Den finns som extrakt här, och en starkare blonderingsspray hittar du här på samma sida. 
 
 
Med allt detta sagt,
lycka till och sov så gott!
Allmänt, hår | |
Upp