Balsammetoden - hit or shit?

Hejhej! I det här inlägget tänkte jag skriva om balsammetoden, hur det funkade på mig och vilka hår som det passar på. Notera att jag bara drar en massa lös fakta från lite olika källor och klumpar ihop det med min egen upplevelse av det. Hoppas ni blir något klokare av detta!
 
Balsammetoden är en trend som har eskalerat som fan på senare tid. Jag vet inte riktigt varför det har blivit en så stor grej egentligen, det var väl lite för mycket carpe diem under den exotiska solen för de flesta, eller så har vissa bara inte fattat att man inte kan tvätta håret med bara schampo... Men det är bara två av flera hundra anledningar till varför vissa personers hår blir så trött och slitet att de måste ta till med denna metod för att få tillbaka sin ungdomliga lyster. Eller något. 
 
Den här metoden funkar för alla egentligen, men är mest idealisk för folk med burrigt och frissigt hår/okontrollerade lockar. Folk med lockigt hår brukar ju alltid klaga på sina lockar för att de inte kan tämja dom, och då vill jag oftast peka mitt långfinger så högt upp mot solen jag kan för att hela mitt liv har varit ett platt och livlöst tidsfördriv. Det som händer med lockigt hår är att frissigheten minskar och lockarna får mer tyngd, och ser friskare ut. MEN, enligt balsammetoden går detta att bota! Den ska även vara väldigt bra mot alla oss stackare som har utsatt våra hår för kemiska experiment som vi djupt ångrar. Ni vet vad jag menar. 
 
Jag vill dock markera att om man har ganska tunnt eller flottigt hår by nature, så gör den här metoden inte mycket nytta. Det blir bara plattare och flottigare. Då ska man hellre kolla efter schampo och balsam som kan trolla bort detta, alternativt sluta tvätta håret så förbannat ofta att det blir fett fortare. 
 
Snabb inflik om varför du har fett hår - kroppen producerar talg, vilket är som ett slags vax. Oftast folk med just tunnt hår har tendens att producera mer talg än de med tjockt hår. Det kan även bero på hormonell obalans, t.ex. under puberteten eller bara genetisk orättvisa. Talg är i alla fall till för att skydda håret, så flippa inte för hårt över att ditt hår är lite äckligt - det är ditt hårbotten som försöker skydda sig självt, helt enkelt. Prova torrschampo annars? 
 
BALSAMMETODEN STEG-FÖR-STEG:
 
STEG 1. "Detoxa" ditt hår med ett sista-schampo (eller bikarbonat!). Jag kollade listor för godkända schampon, och då såg jag att Dubbeldusch Pro Vitamin B5 stod med, vilket var det som fanns till hands hemma. Tips på schampon som finns i mataffärer, då det inte är lönt att köpa en dyr flaska till detta:
 
· Dubbeldusch Pro Vitamin B5
· Coop X-tra schampo
· Eldorado (Extra Volym, Normal, Torrt hår)
· Garnier Respons (Nektar, Avocado & Shea, Olivolja & Citron)
· Garnier Fructis (Pure Volume, Nordic Care, No Silicone, Restructure)
· Garant Såklart
· Gliss (Liquid Silk, Color Shine Protect)
· Lush (Big Shampoo, Rehab, Daddy-O, I Love Juicy)
· Natusan Baby schampo
· Nivea (Classic Care, Intense Repair, Color Protection)
 
Ja, listan är längre men dessa är de mest lättåtkomliga produkterna så håll koll på dem. 
Det första du gör är alltså att tvätta håret med ditt sista-schampo, och antingen kan du ha i ditt (godkända) balsam efteråt, eller så skippar du det om du vill se hur apokalypsen som uppenbarar sig ser ut när du tvättat bort alla silikoner och mineraler som har hängt kvar i ditt hår hela den här tiden. Jag gjorde det, och ja... Jag gick väl nästan in i en legit hårdepression. 
 
 
 
Bildbevis från steg 1 i min väg mot rening 
 
 STEG 2. När ditt hår är blött (duscha så kallt du kan) ska du hälla i en ordentlig mängd balsam i håret. Alltså, var redo med en stor flaska för vi snackar en täck-typ-hela-din-handflata-mängd. Du smörjer in håret precis som vanligt, MEN sen låter du det vara i minst 10 minuter. Beroende på hur törstigt ditt hår är, ska det ligga i som en inpackning i alltifrån 10-30 minuter. Somliga tycker längre än så, andra säger bara ett par minuter. Det är mest upp till dig, antar jag. Efter ca 10-15 minuter (t.ex.) så sköljer du ut all balsam noggrannt under kallt vatten. Du måste stå och skölja ett bra tag, för att allt ska ur håret. Om du känner att balsamet sitter kvar, skölj det igen. Det suger att stå under kallt rinnande vatten och få mjölksyra i armarna, men om du tycker att det är värt mödan så är det bara att hålla ut :)
 
Tips på godkända balsam att använda:
· Barnängen (Aloe Vera Yoghurt, Creme & Olja, Creme Volym, Creme Q10)
· Coop X-tra Balsam
· Garant Såklart Balsam
· Garnier Fructis (Pure & Shine, Strength & Shine, Respons Avocado & Shea, Fortifying, No Silicone)
· Lush (American Cream, Big Solid, Jungle, Marilyn, Veganese)
· Natusan Balsam
· Änglamark Balsam för Normalt Hår 
 
The Body Shop har även balsam och alla dom funkar för den här metoden. Min personliga favorit är American Cream från Lush - den doftar himmelskt och känns som smör i håret! Det gjorde ärligt talat mycket för mitt trasiga hår. 
 
STEG 3. Låt håret självtorka, för Guds skull. Vad du än gör, handdukstorka inte så där hetsigt som en vilsen medelålderstant på ett badhus. Det sliter ditt hår som satan och gör absolut ingen nytta. Undvik hårfönen också. Klappa håret lätt med den mjukaste handduken du har, alternativt vira in håret i en t-shirt av bomull och gå runt med en schysst turban runt huvudet tills det är torrt nog. 
 
STEG 4. Upprepa 1-2 ggr/vecka. Det är skitjobbigt i början, tro mig, håret blir fett av balsamet och speciellt om du är en varannan-dag-tvättare. 
 
 
KOM IHÅG DETTA: Balsammetoden kan variera jättemycket från hår till hår, det funkar på somliga och inte över huvud taget på andra. Men det fungerade någorlunda på mitt hår. Metoden gör inga underverk, tänk på det. Som jag tidigare har nämnt så är hår dött och kan inte komma tillbaka, hur mycket du än önskar det gjorde det... Och var snäll mot plånboken!! Köp inte för många produkter i onödan, don't make the same mistakes I did. Var ekonomisk och realistisk - ifall du ångrar dig angående balsammetoden så är det inte jättekul att ha en massa balsamflaskor som tar upp plats i duschen.
 
Hoppas att det här inlägget var hjälpsamt! Tack och heeej :)
 
 
 
 
 
Allmänt, hår | |
Upp